förutsättande

min lediga dag. min enda den här veckan. nästa lediga är om sex dagar. och vad har jag gjort för att ta vara på den? planlöst vandrat på stan och gjort halvhjärtade försök att hitta julklappar. nästan fått panik på drottninggatan och känt mig ensam i storstadsträngseln. köpt värmeskyddande plattångsspray och letat en ny svart munkjacka. hittade en och blev irriterad på hm-kassörskan. eftersom jag har svårt att förstå varför väldigt mycket på tjejavdelningarna ska vara så kort just nu vandrar jag gärna på killsidan. på hm är ofta killkläderna snyggare än tjejkläderna och även om passformen inte alltid är den bästa finns det en hel del grejer som funkar även om man är tilldelad höfter och bröst. inte för att mina bröst gör nån större skillnad, men anyhow. hittade en munkjacka, lagom lång, svart och dragkedja upp till hakan. alla rätt. dock från killsidan men den satt bra och jag ställde mig i kassakön. när jag skulle till att betala frågar kassörskan förutsättande om jag vill ha en julklappskartong till munkjackan. i två sekunder funderar jag på varför hon inte frågar OM det är en julklapp först, sen kommer jag på att det ju sitter en BLÅ lapp i plagget, inte en röd som finns att finna på tjejkläderna. jag säger nej och lägger till att jag ska ha den själv. kassörskan får en röd ton i ansiktet och ger mig bara kvittot utan att säga ett ord till. jag förstår att det är meningen att tjejer ska köpa kläder på tjejsidan och killar på killsidan men det utesluter väl inte att en tjej kan köpa ett herrplagg, eller tvärtom om det nu skulle vara så. jag vet att jag blir irriterad i onödan men jag är så TRÖTT på att allt för många människor FÖRUTSÄTTER att allt måste följa normen. jag är trött på att få undrande blickar när jag på blodgivarcentralen säger att jag inte har sex med killar. jag är trött på att jobbarkompisarna frågar om jag bor tillsammans med nån pojkvän. jag är trött på att det förutsätts att jag ska vilja ha kjol eller klänning på mig när jag ska klä upp mig. jag är trött på att det förutsätts att jag inte ska förstå liknelsen vid att packa cheeseburgare och smeka kvinnobröst. jag är trött på att få ett menande så du har inte hittat den rätta än bara för att jag säger att jag inte har nån kille. jag vet att jag också förutsätter att saker och ting ska vara på ett visst sätt ibland. men jag FÖRSÖKER i alla fall ha lite öppnare tankesätt. kan inte bara alla FÖRSÖKA?

Kommentarer
Postat av: skåne

jag tror egentligen det enda man kanske kan göra är att komma ut? hela jävla tiden, typ. även om det är jobbigt så kanske det öppnar någons ögon, och får dom att sluta förutsätta så jävla mycket hela tiden. och då har det ju hjälpt. sen att man inte orkar vara en vandrande prideparad hela tiden, och försvara/förklara sin queerhet, är ju en annan grej...




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback