fyra och en halv deciliter blod

idag när jag satt på blodgivarcentralen och väntade på min tur visades en intervju malou von sivers gjort med gregory david roberts, australiensisk författare. jag hann lyssna ganska länge på när han berättade om sitt minst sagt spektakulara liv men det jag fastnade på mest var när han berättade om ett rån han gjorde i slutet på sjuttiotalet. hans första kriminella handling var att råna en bank med en leksakspistol. för det fick han ett fängelsestraff på 23 år. tjugotre år.
igår förkunnades stureplansprofilernas dom. fyra år för grov våldtäkt. fyra ynkliga jävla år för att ha pajat en kvinnas liv. hennes vilja att gå ensam, kanske hennes vilja att festa, hennes lust till sex.. gregory david roberts fick nitton år mer för att tvinga sig till pengar på en bank. missförstå mig rätt, jag menar inte att den stackars bankpersonalen inte lidit. jag vill bara sätta saker i ett perspektiv. fyra år till killarna som inte fattade att de våldtog. det är i och för sig ett straff. men det är fan mer ett hån.

en annan sak som fick mig att reagera idag var när blodgivarsköterskan skulle gå igenom mitt hälsoformulär. hon frågade om något speciellt hänt sen jag lämnade blod sist, någon sjukdom, läkarbesök, medicin? någon ny pojkvän? en del av mig gör mig förbannad på att inte sjukvårdspersonal har som policy att ställa frågorna på ett mer könsneutralt sätt. men den andra delen hade inte hjärta att rätta den där pitego'a sjuksköterskan som log varmt mot mig.

Kommentarer
Postat av: Victoria

a-k! när jag var ute på krogen förra veckan och hörde beautiful girls så tänkte jag på dig och ewy! jag nöjer mig dock med att relatera EN låt till er ;) kom snart och städa med oss, vi saknar ju dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback