året var 2007

jag har varit frånvarande på blogghimlen i nästan en månad. jag har inte haft ork eller tid att sätta mig ner vid tangenterna. sista veckorna i skolan bestod mest av ett kringflackande med tidningsredigering och nya medier. vi var på ukraina-möte och alla förutsättningar för c-uppsatsen/examensarbetet ändrades. jag trivdes mycket bra med den ändringen. vi passade på att ha en riktigt trevlig julfest mellan allt redigerande och sen bar det av till luleå för att fira jul och nyår med mor och far. nu har allt passerat och om bara två eller tre dagar är jag tillbaka i piteå igen. det ska bli skönt. faktiskt. även om det bara handlar om en vistelse på cirkus två veckor den här gången.

2007 alltså. jag har sällan reflekterat över året som gått eller året som kommer. jag har knappt hunnit ta in att vårt årtal nu matchar riktnumret till stockholm. jag brukar alltid, eller ja, de senaste åren känna mig lite rädd varje gång en ny januarimånad börjar. så känner jag nu med. det är mycket som ska hända under 2008. mycket nytt och många steg från den trygghet som har varit piteå i två och ett halvt år.

2007 började med hemkomst från en tre veckor lång semester i thailands värme. det var en riktigt bra start på året även om jag kan komma ihåg januari som en lite jobbig månad. det var här jag hittade kärleken för jason mraz, obadiah parkers version av hey ya och the killers when you were young. januari bestod också mycket i anna ternheim. inte bara hemma i högtalarna för att lugna själen utan också, efter många om och men, på kulturens hus under invigningsmånaden. jag minns fortfarnade gåshuden på låren och viljan att inte sitta ner så många bänkrader för högt upp. men fint var det. dessutom bjöd årets första månad på första mötet med håkan svensson, L-word maraton, vip-fest och ett möte efter ett singstarparty som visade sig blir mycket mer än bara ett möte en natt efter ett singstarparty.

i kalla februari klädde jag och mina vänner upp oss för galafest, jag fann filippa bark och vi representerade skolan på utbildningsmässa utan att få betalt som alla andra fick och kämpade oss gråhåriga med det omtalade grävet. jag besökte emma och anders i stockholm och hade en fantastisk helg som gav energi att ta med mig hem. det var nog här jag för första gången VERKLIGEN forstod hur mycket jag vill dit när jag är klar med norrlandet.

mars började med det hittills roligaste kårjobbet. jag serverade öl och åttiotalsdrinkar ifröd en kreation sällan skådad tidigare. jag var sleezegris för en kväll och trivdes trots ömmande fötter hela dagen efteråt. STOLT ordnade sin första kårfest i mars. schlagerfinalen på storbild och carola/christer lindarw-drinkar i baren. kvällen blev otroligt lyckad och jag kände mig, utan att vara corny, stolt. mamma och pappa åkte till usa för att hälsa på lillebror och jag var avundsjuk och arg för att skolan höll mig kvar på svensk mark.
vi lämnad in grävet och fick bakläxa och sen var det dags för mitt första smask. en riktigt rolig kväll som började med middag hos mig tillsammans med mina föräldrar och slutade på kårens efterfest med mer alkohol än nöden krävde. vi hade årets första utegrillning, det var våffeldag och jag lyssnade på tegan&sara hela tiden. jag fick ett cancerbesked och kuriren publicerade en ledare som gjorde mig så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen och sen lämnade mars över fanan till april.

i april åkte vi på länge planerad roadtrip till den lilla standen nära finska gränsen. trippen var en av de roligaste under året och hem kom vi med en alldeles för fullastad bil och flera påsar som kluckade. jag hade ekonomipanik och nojade över obefintligt sparkonto och blivande studieskulder. jag hade skrivkramp, en stundande b-uppsats, det planerades ett sophie-besök och tomas andresson wij besökte kulturens hus. det gjorde även jag och sara.
vi firade en helt fantastisk valborg med champangefrukost, grillning, berusning och fest. jag fick sms som fick mig att fundera och jag älskade att våren var här på riktigt.

maj var likamed skola fem dagar i veckan. jag och fanny kämpade med vår b-uppsats och trots att vi övertygade oss själva om att det var hårt och jobbigt gick det betydligt bättre än man kan tänka sig. vi visade oss vara en rätt välfunkande maskin och klagan var nog mest ett sätt att hålla gnistan uppe. det jobbades även en hel del med vårt kolsyra-magasin. tidningen som växte fram blev helt otrolig och jag har var stoltare än jag varit hittills under 2007. jag fyllde ett år äldre och sophie kom på besök i ett piteå som var mycket schizofren vädermässigt. vi firade mellanstadiedisco och bartömning och jag och fanny gjorde årets första dopp. ja. på riktigt. i vattnet. majs sista dagar gick ut på att förundras över hur andra journalistik året kunnat gå så otroligt snabbt. jag blev sentimental och nostalgisk och började tänka att när vi kommer tillbaka till hösten kommer vi göra allt för sista gången. jag såg dock fram emot en sommar i luleå.

i juni började sommaren som jag trodde skulle innhålla allt det där jag ville ha tid att göra. istället började jag jobba. jobbet började junis andra dag och kom inte att sluta förrän jag skulle bege mig till piteå för hösttermin. jag flyttade in i kristians lilla korridorsrum och fick träffa alla jobbvänner igen. och de andra vännerna kom också hem. jag åt sushi med emma och malin. och så mycket mer hann jag inte med. i juni.

juli bjöd på mer jobb, ännu mer jobb efter en bilolycka. vi åt middag med claes och jag blev påslängd en sor bara några timmar innan den skulle börja. jag blev även sågad på samma sor och kände mig både arg och lite besviken. gulröda firman visade ännu ett prov på sin millimeterprecision och ögontjäneri och jag blev mest trött. jag och ewy diggade sean kingston - beautiful girls och jag och vickan hade en favorit i the bosshoss - i say a little prayer. i stunder som dessa kunde jag i korta ögonblick ångra att jag lämnat allt detta för en högskoleutbildning. men bara i korta ögonblick.
jag var ledig sommarens enda helg och åkte till sthlm med emma, en av sommarens bästa grejer. hann med en kväll på pdol och märkte än en gång att jag nog blivit för gammal.

augusti började med luleåkalaset där jag fick efterfesta med idol-killar, e-type och gert fylking. idol-ola pratade med mig och sara och vi blev som fnittringa småflickor. jag och ewy satte av på sommarens bästa avsnitt. (hade jag haft en såndär upplevelselista för sommaren hade det lungt hamnat högst upp!) vi roadtrippade neråt landet med martin och thereses bröllop i falun som mål. vi hann med så gott som alla orter efter kusten och stannade i sundsvall över natten. vi bodde på en camping tillhörande missionskyrkan och söp oss fulla trots att martins föräldrar bodde brevid. vi vaknade bakis och klädde oss fina för att bevittna en otroligt fin vigsel. sen sov vi en natt till på gullnäsgården och körde hem. jag klarade av 80 mil så gott som i sträck själv och ewy var världens bästa sällskap.
tillbaka i luleå jobbades det sista dagarna och jag fick lila hår innan det var dags för piteå igen. piteåhösten började med underbar nollning där jag förärades med världens bästa nollor. det var två helt fantastiska veckor.

allvaret började igen i september. jag läste en kurs som jag inte ville läsa och märkte att den här hösten skulle gå alldeles för fort. vi gjorde en till roadtripp till haparanda och tornio, till ikea och alko. terminens första officiella kårpub bjöd på rock och STOLT annordnade ännu en superlyckad fest, denna gång med färgglatt tema. jag och jocke kämpade med en envis rapport och vi köpte träningskort på korpen.

oktober, som ofta är min favoritmånad vädermässigt, innehöll även den kursen jag inte ville läsa och förrvirring från en man som heter seppo. den bjöd även mest på grått väder, kårfest i luleå och kårens bästa kväll so far. jack rabbit slim's var lika med 50-tals tema och jag är helt hundra på att det verkligen var sådär det var på femtiotalet. jag kände mig otroligt snygg i klänningen som var inköpt för bröllopet i falun och jag hade blivit svarthårig dagen till ära. vi åkte raggarbil efter raggarbil och twistade till ett riktigt grymt rockabilly-band. jag och sara var hängda på halloween och älskade, älskade roland jobbade sin sista dag på kåren.

november avslutade kursen som jag inte ville läsa och startade två kurser som jag kom att tycka riktigt mycket om. vi diskuterade nya medier och pillade med redigering (inte alltid med glada miner). det var winnerbäck i pontushallen och jag och sara åkte till sthlm på långsemester. där hann jag med att se kent (underbara, underbara!) och gå på sfg-årsmöte som innehöll långa diskussioner, god mat och trevlig fest. jag fick ett nej från mina praktikplatser och fick reda på att de skulle lägga ner stället jag spenderat så mycket tid på de senaste sex året, det vill säga MITT JOBB. jag började planera en alternativ lp3 och såhär i efterhand är jag riktigt nöjd. anna kom med förslaget om london i mars och en fin vår började växa fram.

december hann dyka upp innan jag hunnit förstå att elva av årets månader redan passerat. skolan tog så gott som alla dagar och det kändes som att det fanns för mycket att göra på för få dagar. vi julbakade hos sara för andra året i rad och hade en riktigt trevlig klassfest innan kårens julfest. några dagar till i skolan innan det var dags för jullov i luleå. i luleå jobbade jag nonstop i åtta långa dagar innan jag förstod att jag jobbade sista dagen någonsin. det var sorgligt att låsa för sista gången men jag hade alldeles för många jobbdagar i benen för att bli sentimental på riktigt. jag hann gå ut en gång och det var både trevligt och jobbigt. sen blev det nyår som jag efter många om och men spenderade med mamma och pappa. om man säger att det första man gör när nytt år visar sig är normgivande så kommer mitt år bestå i medelålders människor och gott mousserande vin. jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. jag hann dock, inklämd där i husvagnssoffan i norbergs tillhåll i kåbdalis bestämma att 2008 skulle bli ett riktigt bra år. jag hoppas att jag får rätt.

Kommentarer
Postat av: Kristin

jag gillade februari. du är viktig för mig, kom ihåg det!

2008-01-04 @ 21:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback