gsu gör slut

jag bläddrar igenom tidningen studentliv som jag fått till mitt luleå-tillhåll efter mamma och pappas besök i min lägenhet i söndags när de var påväg till kåbdalis. på andra uppslagets plocksida underkänner studentliv "splittringen inom gaystudenterna". det förklaras hur gaystudenterna vid stockholms universitet valt att lämna riksorganisionen. direkt kommer jag ihåg representanterna från just denna lokalförening från årsmötet i november, och jag suckar, dock helt utan förvåning. mitt intryck av gsu:s representanter.. var, låt oss säga.. inte vidare bra.
då detta var något som var okänt för mig googlade jag genast till mig lite info. jag häpnas. och förundras över hur saker framställs i efterhand. jag är dock, som sagt, inte förvånad.

om utträdet finns på gsu:s hemsida att läsa:
Det hela intensifierades i höstas i samband med SFQ:s  (Sveriges förenade HBTQ-studenter) årsmöte när det gamla namnet byttes ut. Förut hette organisationen SFG (Sveriges förenade gaystudenter). Ordföranden Sebastian Hamusi poängterar samtidigt att queer hör hemma i regnbågsfamiljen, men inte i egenskap av paraplybegrepp. GSU, som lägger stor energi på att inkludera alla målgrupper i verksamheten, tycker även att SFQ i alltför hög grad har övergått från att fungera som sambandscentral till att ägna sig åt toppstyre.

under årsmötet gjorde ordföranden hamusi ett nonchalant och respektlöst intryck under frågan om det queeras vara eller icke vara. han kunde inte förstå att vikten inte lades på dem som identifierar sig som queer utan att de öht skulle räknas med i begreppet. att "gaystudenter" kan verka exkluderande ville han inte veta av. han uttryckte definitivt inte något om att queer tillhörde regnbågsfamiljen, snarare tvärtom. hans eget ego tog över och hans resonemang angående namnbytet talade enbart från eget hjärta. hamusi menade att han inte kunde känna sig hemma i queerbegreppet och därför borde inte det inte finnas med i förbundsnamnet. att han sedan hade både ett h, b och t att välja på om q:et inte passade ville han inte se till.
nu väljer de alltså att gå ur, till stor del grundat på namnbytet, enligt min spekulation. man kan ju fråga sig vem de tycker att de hjälper. sig själva? förbundet? hbtq-världen? att ena stunden utmåla sig själv som minoritetsgrupp och andra stunden exkludera varandra rimmar illa i min värld.

Kommentarer
Postat av: Trondkristiane

Your site is very good. Thank you for the opportunity to sign your guest book.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback