några dagar senare

i söndags kom jag hem från stockholm, i måndags morse kom jag tillbaka till piteå. veckan har passerat i en rasande fart och imorgon åker jag till luleå igen. jag hade en tanke om att summera stockholm men nu vet jag inte om det är möjligt att få ihop allt vi gjorde, att vi såg, allt kul vi hade på en rimlig mängd rader.

vi kom för nästan två veckor sen ner till staden som jag ämnar bli min egen inom en rätt snar framtid, kuskade från arlanda till centralen, via hertz för att hämta låtsasglömda nyklar, och låste in våra redan tunga och fullpackade väskor. sen bar det av till mitt älskade söder och götgatan med alla dess affärer som jag älskade redan vid första besöket. billig falafel-lunch och nästan bortglömda väskor och vi var påväg till mörby där världens snällaste anders agerade hotel-maneger och bjöd sin lägenhet till vårt förfogande. middag och utgång på ett ställe jag blivit varnad för slutade med fyllemat på hemmaarenan. där fick jag och kumpan sara höra att vi hade grymma frisyrer och komplimanggivaren smög in några vilsna rader om att jag liknade en viss snygg tatuerare (hahaHA!), tack och bock sa vi och tuggade vidare på våra pommes. hemma i mörby-lyan slumrade vi som klubbade och vaknade upp för en ny vända på stan. en snabb sådan denna gång innan det var dags att ladda om. födelsedagsmiddag med vänner till sara stod på agendan. ryska kgb klingade inte helt oskeptiskt i mina öron men jag blev glatt överraskad. galet god mat, ryskalektion på toaletterna och bumpa-bumpa musik på dansgolvet och några öl i våra magar var helt perfekt aktivitet för lördagskvällen. på söndag lämnade jag sara i mörby för att möta upp med kristin för lite fika och umgänge innan det var dags för en tripp till globen för att titta på när sura gubbrockare rev av ett gäng låtar som får det att skälva i knäskålarna på mig. och visst skälvde det, tillsammans med gåshud både på låren och kinderna. självklart gjorde jag det välkända anna-misstaget att fokusera på de låtar jag inte fick höra men kände mig rätt nöjd ändå och när de rev av 747 och mannen i den vita hatten efter varandra kom den klassiska tomheten och tårarna som brände bakom ögonlocken. i efterhand känns det inte som att jag var där, som att de stod på scenen och att de spelade alla de där låtarna som följt mig genom åren. men de gjorde de. och jag var där. det var fint. 
på måndag köpte jag en tokcool, alldeles för dyr väska och vi letade upp cafe string som sabina tjatat om fler gånger än jag kan komma ihåg. vi upptäckte dock att tjatet var väl befogat och han sitta rätt länge med vår kaffekanna för två innan det var dags att möta upp helen för middag. att träffa helen var, som alltid, väldigt trevligt och vi skvallrade, som alltid, om alla vi brukar skvallra. vi skiljdes från helen på tunnelbanan och tog oss till casa del la andres via ica och bakade sedan kladdkaka till oss och vår värd (som även fick två par manliga strumpor och ett åttapack lambi). vi tackade för oss och sov en sista natt. en natt med alldeles för lite sömn med tanke på att jag skulle upp halv sju för att ta mig till emma i norrköping med ett av morgonens första tåg. två dagar i emmas nya stad väntade och det var så otroligt jävla fint att återse emma. vi hade bannemej inte setts sen i sommar! emma hade världens finaste lilla lägenhet och vi åt både sushi, ben&jerry och snackade skit, som sig bör när det är vi två. jag såg lugnt hur vi hade kunnat kampera ihop på hennes tjugofem kvadrat i tio veckor om jag inte hade fått ett nej från nt-gubben. när klockan hade blivit halv sju på onsdagskvällen var det dags att tåga tillbaka till storstaden. en dryg timme på illamående x2000 och en "stöta ihop med ludde" senare var radarduon återförenad och påväg till fisksätra för taconight. anders har fixat sig egen lya och glassigt jobb i storstaden, ritty najs! fick även återse pitefolk och dricka vin tills vi blev runda under fötterna innan vi åkte långa pendel-vägen till vår nya bostad på kungsholmen.
torsdag blev sightseeing deluxe då vi fick för oss att åka ut till kungens kurva och köpa en billig tysk plattång åt mig. vi hann med både skärholmen, fruängen, pizza hut och ganska många affärer till innan vi åkte heeela röda linjen för att hämta min väska i mörby. ännu mer kollektivtrafik bjöd kvällen på. vallentuna och god mat och massa vin (igen!), återigen en trevlig kväll med saras vänner. på väg hem fick vi ännu en bild av sthlms kollektivtrafik, en timme på buss, vallentuna-fridhemsplan, det är grejer det.
fredag var likamed min sista shoppa-i-stockholm-dag. nu hade även lillasyster ida slutit upp och vi flinade åt hur lika vi tre ändå var där vi vandrade gata upp och gata ner. ett nytt besök på string och en till sväng på götgatan hann det bli innan det var dags för mig att bege mig till mariatorget..

men vad som hände där berättar jag en annan dag. nu är klockan mycket och imorgon tänkte jag stiga upp tidigt, katjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback